Раздел 3 грамматика и лексика английский огэ. Лексико-грамматические тестовые задания для подготовки к огэ

Дорогие коллеги!

Наша рубрика «Подготовка к ОГЭ: вопросы и ответы» продолжает работать. В ней Вы найдёте полезные советы и тесты, публикации в СМИ и ссылки на вебинары, информацию о пособиях для подготовки к итоговой аттестации.

Результаты ОГЭ 2013-2014 учебного года показали, что самым сложным был раздел «Говорение». Поэтому новая рубрика будет посвящена вопросам подготовки учащихся, стратегиям и успешному выполнению заданий из устной части ОГЭ. Учебники «Английский в фокусе» (“Spotlight”) обладают большим потенциалом для развития навыков говорения.

С уважением, , учитель-методист, руководитель ММО учителей английского языка Городского округа Химки, Заслуженный Учитель России, Победитель ПНПО 2006, Лауреат именной премии Губернатора Московской области 2005, 2012, эксперт ОГЭ и ЕГЭ.

Обучение устной речи при подготовке учащихся к ОГЭ по материалам УМК «Английский в фокусе»
Ссылка для просмотра

Как научить слышать и слушать: проблемы обучения аудированию при подготовке учащихся к выполнению заданий по аудированию в ГИА
Ссылка для просмотра

Хорошее знание лексики и грамматики способствует развитию навыков письма. Подготовка учащихся к ГИА. Лексика, грамматика и письмо.
Ссылка для просмотра

Что такое опорное предложение и как искать ключевые слова: подготовка учащихся к выполнению заданий по чтению в ГИА
Ссылка для просмотра

Технологии подготовки учащихся к успешной сдаче ГИА по английскому языку (в новом формате)
Ссылка для просмотра

Государственная итоговая аттестация по английскому языку (в новой форме) 2013
Ссылка для просмотра

Английский язык.
Государственная итоговая аттестация.
Тренировочные задания
(с ключами). 9 класс
Авторы: В. Эванс, Э. А. Гашимов, А. Е. Куровская.

Учебное пособие с аудиоприложением содержит 8 вариантов тестов в формате ГИА по английскому языку. Пособие поможет максимально эффективно обеспечить подготовку учащихся к итоговой аттестации.

Отличительные черты пособия:

Вариативные задания, соответствующие демо-версии 2013 года;
Разнообразные по жанрам тексты для аудирования и чтения;

Ключи ко всем заданиям пособия и аудиоскрипты.


Современная грамматика
английского языка
для подготовки к ГИА
Авторы: Jenny Dooley
Virginia Evans
 


Авторская программа

Сборники тренировочных
упражнений в формате
ГИА
для 5-9 классов
Авторы Ю. Е. Ваулина,
О. Е. Подоляко
 

В сборнике предлагается система заданий на развитие умений чтения, письма, лексико-грамматических навыков как основы речевых умений. Сборник не только решает задачу тренировки установленных форматов экзаменационных заданий, но и служит развитию универсальных учебных действий согласно требованию ФГОС основного общего образования. Материалы пособия можно использовать на уроках английского языка и дома самостоятельно.

Сборник
устных тем
для подготовки
к ГИА.
5–9 классы
Автор Ю. А. Смирнов

Сборник устных тем для подготовки к ГИА. 5–9 классы. Сборник охватывает все темы, включённые в спецификацию Государственной итоговой аттестации по английскому языку. Для удобства работы темы представлены в порядке, предложенном в спецификации. После каждой темы предлагается план-ответ, который поможет учащимся подготовиться к устному рассказу по теме и список вопросов. После тем, которые не требуют заучивания фактической информации, предлагается список полезных слов и выражений, которые можно использовать при составлении монологического высказывания.
После изучения материалов сборника раздел «Говорение» ГИА по английскому языку в 9 классе не будет представлять для учащихся труда. Кроме того, материалы сборника можно использовать при подготовке к зачётам и экзаменам по английскому языку в 5–9 классах.

Купить

PET for
Schools
Practice
Tests
Издательство
Express Publishing

Сборник тренировочных заданий. 9 класс. Инновационный курс для подготовки к международному экзамену PET, включающий в себя десять тестовых работ. Пособие предназначено для учащихся основной школы с уровнем владения языком Pre-Intermediate.

И. В. Тофель.
Английский язык.
Сборник
тренировочных
заданий.
9 класс

Сборник тренировочных заданий. 9 класс. В сборнике представлены различные типы тестовых заданий по английскому языку, которые позволяют осуществить проверку уровня владения учащимися иностранным языком по всем видам речевой деятельности. Сборник предназначен для организации учебных занятий в 9 классе общеобразовательных школ с целью подготовки к государственной итоговой аттестации (ГИА), а также может использоваться как практический материал для закрепления изученного. В сборник включены задания трех уровней сложности, базового, повышенного и высокого для дифференциации учащихся по уровню владения языком.
Купить

Practice Exam Papers
Secondary School
ГИА
Тренировочные задания
Авторы: Э. Гашимов,
В. Эванс, А. Куровская

Practice Exam Papers Secondary School. Учебное пособие с аудиоприложением содержит 8 вариантов тестов в формате ГИА для 9 класса по английскому языку.

Отличительные черты пособия:

Вариативные задания, соответствующие демо-версии ГИА 2011 года;
Образцы выполнения заданий по всем видам речевой деятельности;
Подробные ответы ко всем заданиям.

Здравствуйте, дорогие читатели.

Продолжаем нашу подготовку к ОГЭ по английскому языку. Сегодня выполним задания по грамматике и лексике из демонстрационного варианта, представленного на сайте ФИПИ. А полезные советы по выполнению этого задания помогут Вам более продуктивно справиться с ним на экзамене.

ОГЭ 2017 Задания по грамматике и лексике Демоверсия ФИПИ

Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов

© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской

Федерации

Раздел 3. Грамматика и лексика

Максимальное количество баллов – 15 баллов

За верное выполнение каждого задания с кратким ответом ученик получает 1 балл. Если в кратком ответе сделана орфографическая ошибка , ответ считается неверным!!!

За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

Grammar and Vocabulary

В этом задании контролируется уровень сформированности ваших грамматических навыков, то есть, умеете ли Вы преобразовывать начальную форму предложенных в задании слов в нужную грамматическую форму.

Know – How

  • Во время прочтения предложенного текста обращайте внимание на обстоятельства времени (indications of time ) и уже имеющиеся в предложении глаголы, которые помогут вам определить, в каком времени идет повествование. Например , now, at the moment – Present Continuous; since, for – Present Perfect; some years ago, last summer – Past Simple, etc.
  • Определите, какую часть речи Вы должны получить из предложенной в задании начальной формы. Например , work – worker (s) (имя существительное), have been working (глагол в Present Perfect Progressive), workless (прилагательное). Обратите внимание в положительном или отрицательном значении нужно употребить слово. Например, fortunate (счастливый) — fortunately (к счастью) — un fortunately (к сожалению).
  • Особое внимание нужно обращать на слова до и после пропуска , так как они подскажут Вам грамматическую форму, в которую надо трансформировать предложенное слово. Например, слово than (“чем”) после пропуска является указанием на сравнительную степень прилагательного, а определенный артикль the перед пропуском в большинстве случаев (но не всегда!!! The more, the better) говорит о том, что далее нужно употребить превосходную степень прилагательного. Конечно, Вы должны знать все правила образования степеней сравнения, как для односложных, так и для многосложных прилагательных, а так же помнить об исключениях! Например , hot – hott er – the hott est, easy — easi er – the easi est, popular – more popular – the most popular, little – less – the least.
  • Если Вы преобразовываете имена существительные, то нужно знать правила и особенности образования множественного числа и форм притяжательного падежа существительных. Например , foot — feet, deer – deer, formula – formulae , wolf – wolv es, cliff – cliffs, potato – potatoes, zero – zeros; children’s room, parrots’ cage.
  • Если это глагол, то необходимо определить, какую форму – личную, инфинитив, герундий или причастие — нужно вставить в пропуск. Существенным является и залог глагола: активный (действие выполняет подлежащее) или страдательный (действие выполняется над подлежащим). Обратите внимание на наличие предлога by после пропуска, который характерен для страдательного залога. Например, St Paul’s Cathedral was built by Christopher Wren. А наречия времени помогут Вам правильно выбрать грамматическую форму глагола. Поскольку действительный залог употребляется в речи чаще, чем страдательный, то и на экзамене он встречается чаще.
  • Особенное внимание нужно обратить на принцип согласования времен в английском языке. К сожалению, мои ученики очень часто допускают ошибки, не учитывая это правило. Если глагол главного предложения стоит в форме прошедшего времени, то и глагол придаточного будет стоять в одном из прошедших времен! Например, He said (главное предложение) that he would send (Future-in-the-Past) me an e-mail the following day.
  • Еще одно проблемное явление это придаточные предложения времени и условия, в которых для выражения будущих действий нужно употреблять настоящее время вместо будущего. Например, Jane will ring me up as soon as she arrives (Present Simple) in London.
  • С числительными дело обстоит проще: из количественных (one, two, three, etc.) нужно образовать порядковые (the first, the second, the third, etc.) Помните, что при переносе ответов в бланк ответа артикль «the» переносить не нужно, так как он уже дан в тексте перед пропуском!
  • Не забывайте в процессе подготовки обогащать свой лексический запас. Очень важно понимать содержание представленного в задании текста. Это значительно снизит количество ошибок (ответов наобум).

Задания 18 – 26

18–26 , так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18–26 .

18 Once there were four children whose names were Peter, Susan,

Edmund and Lucy. This story happened to________________ THEY

when they had to leave their home city, London, during the war.

19 They __________________ to the house of an old Professor SEND

who lived in the country, ten miles from the nearest railway

20 He __________________ a wife and he lived in a very large NOT/HAVE

house with a housekeeper.

21 He himself was a very old man with white hair which grew

over most of his face as well as on his head.The children liked

him almost at once. Only Lucy, who was the _______________ YOUNG

of them, felt a little afraid of him.

22 On their __________________ evening, after dinner, they said ONE

good night to the Professor and went upstairs. It was the largest

house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the

23 When the next morning came, there was a steady rain falling.

«I wish the weather __________________ more cheerful!» said BE

24 « Stop complaining, Ed,» said Susan. «I think the weather

Soon.» IMPROVE

25 «We were going to explore the house,» Peter reminded them.

He __________________ a sandwich at the moment and was EAT

absolutely happy with the whole situation.

26 Everyone nodded and at that point their amazing adventures

BEGIN

Задания 27 — 32

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27–32 , так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27–32 .

27 People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the

most _____________ means of transport but for some people COMFORT

airports can be a nightmare.

28 There are _____________ queues when you check in and you END

waste lots of time if your flight is delayed.

29 However, there are some airports where you can _____________ ACTUAL

30 For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s

international airport. There are thousands of people from

Countries here but the passengers never DIFFER

experience any problems because everything is well organised.

31 There are attendants in red coats, who help you to get from

one place to another. It’s very good for people with no sense of

DIRECT

32 The attendants are always very polite and _____________. HELP

По окончании выполнения заданий 18–32 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

Предварительно выполнив самостоятельно задания, проверьте себя по ключам:

Ответы:

20 didnothave<или>didn’thave<или>hadn"t<или>hadnot

Сегодня продолжаем разговор о письменной части ОГЭ “Грамматика и лексика” и остановимся на задании, посвященном словообразованию . В общем государственном экзамене эта часть немного легче аналогичных заданий в ЕГЭ, так что все, что написано в этой статье, будет верно и для готовящихся к ЕГЭ.

Лексика

Задания 27 – 32 направлены на знание словообразующих приставок и суффиксов, а также кучи слов.

Оно является проблемным, потому что:

  1. Очень маленький процент учащихся 9 класса знает всю необходимую лексику для сдачи ОГЭ.
  2. Еще меньший процент имеет какое-то представление о словообразовании при помощи приставок или суффиксов кроме интуитивного.
  1. Прочитать все предложение и внимательно посмотреть, что окружает пропуск. На основании окружения делать выводы о частеречной принадлежности.
  2. Желательно еще его перевести, чтобы быть точно уверенным в части речи и смысле слова (он может оказаться прямо противоположным, то есть вам потребуется отрицательная приставка или суффикс).
  3. Думать над выбором суффикса, если нужное слово неизвестно.


Как понять, что за часть речи перед нами? По подсказкам в предложении и местоположению пропущенного слова.

Рассмотрим подсказки , которые помогут нам сделать вывод о нужной части речи!

Существительное :

  1. В самом начале предложения перед сказуемым (________ is a sign of bad character. RUDE)
  2. После прилагательного (She has a very pleasant ________. PERSONAL)
  3. После существительного в притяжательном падеже (This is everyone’s _____________. RESPONSIBLE)
  4. После артикля (I love autumn because of the _________ of its coour. RICH).
  5. После предлога (People complain about the lack of ____________. CREATIVE)
  6. После местоимения (I love her _________. BEAUTIFUL)
  7. После числительного (There were more than 1000 _________. COMPETE)

Плюс надо понять, в единственном или множественном числе стоит существительное. Это можно понять по артиклю или форме глагола.

Глагол

  1. После существительного в роли подлежащего (Travel _______ the mind. BROAD)
  2. В начале повелительного предложения (Let’s _________ and make a conclusion. SUMMARY)
  3. После вспомогательного глагола (We will _______ all your dreams. REAL)
  4. После частицы to (We are going to _________ it. FULFILLMENT)

Прилагательное

  1. Перед существительным и обычно после артикля (It was a _______ road. DIFFICULTY) или после другого прилагательного (My brother likes wearing big ______ trousers. BAG) или после предлога (Everything is ready for __________ elections. PRESIDENT)
  2. Как составное именное сказуемое после глагола-связки быть (It was absoutely _______. TASTE) или после другого глагола (The food looks __________. TASTE)

Наречие

  1. После глагола (We arrived ________ on the shore. SAFE)
  2. В начале предложения как вводное слово (____________, we were lost. OBVIOUS)

Ну, и после выполнения следует проверить правильнописание всех вставленных слов. А также помнить, что в экзаменационный бланк все они будут записываться ЗАГЛАВНЫМИ буквами.

Пример


Наша любимая демоверсия , разбираем:

  1. People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the most __________________ means of transport but for some people airports can be a nightmare.
    COMFORT
    Перед пропуском стоит the most – показатель превосходной степени прилагательного, после него – существительное means, значит из существительного comfort нужно сделать прилагательное comfortable (очень легкое, ученик его должен знать).
  2. There are __________________ queues when you check in and you waste lots of time if your flight is delayed.
    END
    Перед пропуском стоит вводная конструкция there are, после – существительное queues (понять, что это существительное, можно по окончанию s и позиции в предложении), значит в пропуске должно быть прилагательное. “Endful? Endable?”, думает ученик. Что-то не то. Надо переводить предложение, для уверенности. Отлично, если он знает, что такое waste lots of time, а если нет – можно догадаться о смысле из слов lots of time. Прилагательное должно иметь отрицательный смысл, а за него отвечает суффикс -less – endless.
  3. However, there are some airports where you can __________________ enjoy yourself.
    ACTUAL
    Перед пропуском – модальный глагол can, после него – снова глагол enjoy. Что может идти между? Правильно, наречие, которое всегда сопутствует глаголам. Сделать наречие элементарно – надо добавить к прилагательному суффикс -ly: actually.
  4. For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s international airport. There are thousands of people from __________________ countries here but the passengers never experience any problems because everything is well organised.
    DIFFER
    Перед пропуском стоит предлог, после – существительное, перед нами – снова прилагательное, причем очень легкое: different.
  5. There are attendants in red coats, who help you to get from one place to another. It’s very good for people with no sense of __________________. DIRECT
    Снова легко – перед пропуском предлог, однозначно существительное: direction.
  6. The attendants are always very polite and __________________.
    HELP
    В этом предложении есть подсказка – союз and, показывающий на однородные члены предложения. Polite – прилагательное, значит нам нужно еще одно прилагательное: helpful.

Тренировка

С изучением слов что делать и ежу понятно – проходишь учебник, осваиваешь новые лексические темы, учишь и употребляешь новые слова (причем записывать их в словарик лучше с полным частеречным рядом, например beauty – beautiful – beautifully и, в идеале, придумывать еще предложения с каждым, чтоб лучше отложилось). Кстати, вот отличный онлайн словарь для этих целей.

А вот приставки и суффиксы придется учить, выделив на это время на занятии и дома.
Именно для подготовки к ОГЭ нет книги, посвященной словообразованию, но есть хорошие книги для подготовки к сл овообразованию на ЕГЭ.

На мой вкус, книга Бодоньи лучше, но у Веселовой тоже все достойно расписано.

И советую купить книгу Музлановой “Английский язык. Новый полный справочник для подготовки к ЕГЭ “, в ней есть таблицы со всеми словообразующими афиксами и уражнения на их отработку.

Заводим отдельную тетрадь или выделяем страниц десять под заголовком “Словообразование” и последовательно выписываем туда:

а) приставки

б) суффиксы существительных

в) суффиксы прилагательных

г) суффиксы глаголов

д) суффиксы наречий,
принимая во внимание особенности правописания и запоминая их общее значение.

А еще лучше сделать сводную таблицу по каждой части речи и консультироваться с ней при выполнении схожих заданий. Можно их взять из этой

На этой странице представлены варианты заданий в формате ОГЭ открытого банка заданий ФИПИ http://www.fipi.ru . Лично мне при подготовке сразу нескольких учащихся одновременно удобнее пользоваться бумажным вариантом, чем онлайн-тестами, особенно во время индивидуальных занятий с ними. Пользуйтесь с удовольствием

Скачать:

Предварительный просмотр:

https://accounts.google.com

Предварительный просмотр:

Чтобы пользоваться предварительным просмотром создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:

B4–B12 B4–B12 .

Judy was afraid of the dark. At night she always______ the lights on.

LEAVE

Judy couldn’t explain what exactly she was afraid of. She________ in monsters or in ghosts.

NOT/BELIEVE

She was one of those rare girls who never screamed when she saw spiders,_______ and frogs.

MOUSE

But everyone in her family knew that a dark room was the_________ of her fears.

One day, when Judy_________ something in her room, her mother came in holding a big shopping bag.

DRAW

“Guess what I________,” she said to Judy.

“I have no idea. Is it for_______ ?” Judy felt very curious about the bag.

Her mother pulled two packages from her shopping bag. In the first package there were some very nice slippers. They______ from soft, pink fabric and had bright flashing lights. Inside the second package were glow-in-the-dark pyjamas!

MAKE

Judy said she_______ to try them on immediately.

Amazingly, she felt safe all through the night. In a few days the lights stopped flashing but Judy realised she didn’t feel afraid of the dark any more.

WANT

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B13–B18 B13–B18 .

It all started in 1865. A group of Frenchmen were having dinner in one of the most_______ restaurants near Paris.

FASHION

They talked about the democratic changes in the USA and wanted to support the American people. After a short______ they agreed on an original idea.

DISCUSS

The idea was suggested by Frédéric-Auguste Bartholdi, a sculptor and_______ . He said they could make a statue of a woman holding the torch of freedom.

DESIGN

It was an ambitious project and it was_______ to complete it quickly.

POSSIBLE

It actually took 21 years for this idea to become a reality. The French people raised money to build the statue, and,_________ , in 1886 it was ready.

FINAL

On July 4, 1886 the United States received their__________ gift - the Statue of Liberty!

AMAZE

Предварительный просмотр:

Вариант 7.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B4–B12 .

Tracey was very unhappy and scared. She was starting a new school. “I________ to go to school today,” Tracey told her father.

NOT/WANT

“I understand, Tracey,” he said. “Starting a new school can be very difficult. But you have to.” A month before ______ family had moved to a new town and everything was still new and strange for Tracey.

THEY

Dad smoothed Tracey’s hair down and _____ her a little hug,

GIVE

“When your classes___ over, I’ll pick you up, ok?”

When Tracey got to school and looked at the big building, she thought, “I wish I_____ run away,” but she knew it was impossible.

She took a deep breath and walked up the steps to school. She went straight into her ______ grade classroom.

FIVE

“That must be Tracey,” “Hello, Tracey!”, “Welcome, Tracey!” the_______ in the room welcomed her.

CHILD

Everyone seemed friendly and Tracey felt a little _______.

GOOD

The father picked her up after school. “How was your day?” he asked. To his surprise Tracey answered that she_______ her new school.

“You are a brave girl,” her father said. “I’m proud of you.”

LIKE

Прочитайте приведённый ниже текст.

B13–B18 .

Have you heard of a Tadeus Bodnar? He is a _____ Hungarian hairdresser.

FAME

Not long ago he stopped using the _____ scissors and comb. Now his instruments are axes, irons and vacuum cleaners.

TRADITION

Now he is very_____ and happy because with his innovative techniques he can express himself better.

SUCCESS

He cuts hair in his shop in Budapest by chopping it with an axe. Then he styles the hair using a vacuum cleaner, or straightens it with an iron. It’s difficult to believe but the extravagant hairdresser is very popular. Many people find him very_____ .

CREATE

Every day there’s an______ line of people streaming to his shop.

They wish to change their _____and have a thrilling, new experience.

APPEAR

Предварительный просмотр:

Вариант 8. Прочитайте приведённый ниже текст.

так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B4–B12.

Dana Miller was a bus driver in the city of Philadelphia. Her working hours____ from 10.00 pm till 6:00 am.

It was a hard job and very few____ worked as bus drivers in those days but Dana loved her job very much.

WOMAN

One of her regular passengers was a guitar player. Every Friday night he got on the bus carrying his guitar. The guitar____ of wood, not plastic and Dana liked the way it sounded.

MAKE

“You should come to see our show,” the guitarist kept saying to Dana.

“I____ it one day,” Dana promised each time,

but she never said when exactly she______ .

Another passenger who often used Dana’s bus was a Biscuit Lady.

She worked at the biscuit factory and often ____ Dana a small bag of biscuits.

GIVE

Dana____ sweets and pastries very much, but she could never resist those biscuits – they were so fresh and tasty.

NOT/LIKE

“How was___ night?” Dana’s husband liked to ask her when she came home.

“Good music, good food and a great view of the city,” she cheerfully answered.

“I wish I_____ my work as much as you enjoy yours,” her husband said, “ but I’m going to have just another boring day at the office.”

ENJOY

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B13–B18 .

Many tourists find they don"t like staying in city hotels. They prefer to avoid_____ cities completely.

NOISE

They are attracted instead to dramatic views of mountains and _____ valleys.

PEACE

If you like this sort of tourism, Mountain View Camp is for you. You’ll have an____ vacation there.

FORGETTABLE

The Camp has a view over the_____ Hampson Valley.

IMPRESS

In the camp, tourists can rent either tents or bungalows. All the guests have free access to different facilities such as kitchens, bathrooms and playgrounds for children. The camp is a successful_____ of both comfort and a green environment.

COMBINE

The tourists can also have lunch in one of the many restaurants and try European or_______ cuisine.

NATION

Предварительный просмотр:

Вариант 9.

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словам и. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

When I came into the room, my computer was on. It worried me since I_____ switching it on.

NOT/REMEMBER

I looked around – there_____ nobody in my room and everything was in its usual place.

Suddenly I_____ – the book had gone! I had left it on the table but it wasn’t there any more.

UNDERSTAND

I checked the window – it______ .

CLOSE

That meant that someone had come into the room through the door. My_____ impulse was to call the police but I called Jim instead.

“What____ ?” Jim sounded sleepy.

HAPPEN

I explained that someone______ the book.

“Oh, no!” Jim sounded unhappy. “Have you any idea how valuable it is?”

TAKE

“There’s another thing I_____ understand,” I interrupted Jim. “My computer’s on but I always switch it off before leaving home.”

NOT/CAN

“Ok, stay at home. I’ll be at______ place in half an hour,” he said and the phone went dead.

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32 .

Learning languages is becoming a popular hobby with children and adults. It’s not only interesting but very_____ , too.

Foreign languages improve memory and develop______ .

IMAGINE

People who are able to speak two or more languages_______ are usually more successful than their monolingual colleagues. 18-26 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26 .

18. As a child, Steven lived in a village. Outside the village there was a house where a strange old woman and her granddaughter Eliza lived. The___ often played together.

CHILD

19. One day, Eliza_____ unusually sad. When Steven was about to leave, the old woman said, “I know you are friends. But never come to our house again. Never ever!”

20. The girl took the boy to the gate. “Will you miss me?” she asked. The boy said, “Yes, I will!” To his surprise, the girl said, “But I won’t! I______ to see you anymore!” She closed the gate.

NOT/WANT

21. The next day the girl_____ for the city.

LEAVE

22. Steven was upset but he hoped that one day he_____Eliza again.

23. Five years later Steven became a student and moved to the city. He rented a small apartment on the_____floor.

24. One day, when he____ to the university, he saw Eliza. She was sitting on the bench in the park with an ice-cream in her hand. He ran up to her and said “Hello! It’s nice to see you again!”

WALK

25. But Eliza looked up at_____ , stood up and walked away.

26. “I wish I_____ what is going on,” Steven said to himself, and decided to start his own investigation.

KNOW

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27-32 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32 .

27. Choosing a career is one of the most difficult choices we have to make in our lives. There are lots of interesting and______ professions, but which of them is the right choice for you?

EXCITE

28. Researchers who work in_____ and sociology asked people across the UK what their dream job would be.

EDUCATE

29. And the results were quite_____ .

EXPECTED

30. According to the survey, people find modest jobs like charity work or gardening the most______ .

ATTRACT

31. Often at the top of their list are jobs such as a nurse or a______ .

TEACH

32. The study also shows that people in the UK are very_____ and focus on PRACTICE

Dream jobs they have a realistic chance of getting.

ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЕ ТЕСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ

ПОДГОТОВКИ К ОГЭ.

Множественное число существительных .

Задание № 1.

Поставьте существительные в скобках во множественное число.

      There are ten ….............(flower) in the vase.

      My sister has got two …............(baby).

      There are two …............. (man) in the car.

      How many …............. (tooth) has the baby got?

      She"s got four ….......... (duck) in her garden.

      Have you got any ….......... (child)?

      I bought two …......... (scarf} yesterday.

      These shoes are too large for my …...........(foot).

      These ….........(story) are very interesting.

      The cat has caught a lot of ….........(mouse).

Степени сравнения прилагательных.

Задание №2.

Выберите правильный ответ.

1. This is …............ in Moscow.

A an older B the oldest C the most old

2. Our new house is four storeys …...........than the one we lived before.

A more higher B higher C high

3. Is Lomonosov …........... than Pavlovsk?

A famouser B more famous C the most famous.

4. That was …............man I have ever met.

A the worst В the most bad C worse

5. To my mind thrillers are …........interesting than adventure books.

A more В better C least

    A better В the best C gooder

7. It"s …................ book I have ever read.

A exciting В more exciting C the most exciting

        My brother knows English much better than I do. I"d like to know this language …............my brother.

A as bad as В as well as С more than

        There"s plenty of food, so eat............... you like.

A as much as В as many as C more than

          This lunch was …......... as it was yesterday.

A not tasty В not so tasty C more tasty

ВРЕМЕНА ГЛАГОЛОВ. АКТИВНЫЙ ЗАЛОГ.

Задание №3

          Henry usually (wear) glasses and now he (wear) sunglasses.

          On Sunday we sometimes (go) to the cinema or to a disco club.

          I (not see) my cousin since last year.

          A world-famous violinist (play)on tonight"s concert

          Where (be) your brother? -He just (come) home.

          I (wait) for permission to go abroad for three weeks, but I (not receive) the visa yet.

          She is very happy: her son (finish) school.

          My parents (not listen) to rock music.

          He (take) a shower in the bathroom now?

          The lecture (not begin) yet and the students (talk) in the classroom.

PAST FORMS .

Задание №4

Раскройте скобки, употребляя глаголы в правильной форме.

1. Five people (loose) their lives in that terrible hurricane some months ago.

2. They (do) the task by two o"clock.

3. It was getting hotter and hotter and the animals (lay) in the shade of the

          Robin Hood and his merry men (take) money from the rich and

(give) to the poor.

5. All my friends (be) glad to hear that I (pass) all the exams successfully

ГРАММАТИЧЕСКИЕ СРЕДСТВА, ВЫРАЖАЮЩИЕ

БУДУЩЕЕ ВРЕМЯ.

Задание № 5

Выберите правильный ответ.

          I booked my holiday ages ago/ I am going/ will go to Spain.

          May be I"ll go/am going to bed early tonight.

          Look at those black clouds! It’s probably going to/will rain.

          I promise I am going to/will feed the cat.

          I will/am going to order a pizza if you like.

          I want to buy a new video game so I"ll/am going to save my pocket money.

ФОРМЫ СТРАДАТЕЛЬНОГО ЗАЛОГА.

Задание №6

Выберите правильный ответ.

1.Yesterday he...........shown the information obtained de them.

A was В will be C were

2. Ice hockey sticks …............made out of good quality wood.

A is В are C was

3. The new stadium …........built three years ago.

A was В were C will

4. Swimming …........ enjoyed by many people as a good form of exercise.

A are В be C is

5. An important contract …........signed tomorrow.

A will В was C will be

Задание № 7

Раскройте скобки, употребляя глаголы в правильной форме.

1. The letter (post) in half an hour.

2. The young man (introduce) to me only two hours ago.

3. The interesting information can (find) in this

interesting book.

4. At the last competition the first prize (win) by our team. 5. Three foreign language (teach) in this school.

6. A lot of letters and cables (type) and (send) every day.

7. I hope the invitation (accept) by everybody. 8. The composition must (hand) in on Wednesday.

9. The hostess said that one more guest (expect).

10. Which article (translate) by your brother?

МОДАЛЬНЫЕ ГЛАГОЛЫ И ИХ ЭКВИВАЛЕНТЫ.

Задание №8

Выберите правильный ответ.

          I …..........show you round Moscow if you want.

A Would В саn C could

2. Bob …......... learn French next year, because he has customers in French-speaking countries.

A must В needn"t C will be allowed to

          …..........I leave the office earlier today? My baby is ill, I ….....look after him.

A will, need В should, have to C may, must

4. My husband often goes to Sochi on business. Last month he …........

A had to В must C may

5. Did you …......... discuss the delivery dates in details?

A had to В have to C dare

6. I"ll ….........speak English fluently when I finish my school

A have to В be able to C be to

7. I ….......... see him as soon as possible. The matter is urgent.

A can В must C might

8. My shoes and trousers are all wet. I …........change my clothes.

A should В could C need not

9. Many cars had radios, so people ….........listen while travelling

from place to place.

A had to В could C can

10. I …........ like to know so many things about your country.

I am really excited about it.

A might В might C would

УСЛОВНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ РЕАЛЬНОГО И

НЕРЕАЛЬНОГО ХАРАКТЕРА.

Задание №9.

Раскрыть скобки и поставить глаголы в правильную форму.

            I live in Scotland. If I............. (live) in France I …....... (learn)

            If I ….......(be) you, I ….......(not go) to the party. I really don"t think it"s a good idea.

            I usually see John in the afternoon. I …...........(give) him your

message if I ….......see him later.

            Don"t worry. I ….......(help) you with your chemistry homework

if you ….......... (not understand) it.

5. I ….......(buy) а new computer if I …..........(have)enough money.

Unfortunately I"ve only got $50!

            The weather"s been very good recently. If it ….......(be)good

at the weekend, we ….......(go) to the mountains.

            I ….........(do) more sport if I …......(have) more free time, but

I"m extremely busy at the moment.

8. If you ….......(do) your homework on the computer, it …......

ФРАЗОВЫЕ ГЛАГОЛЫ.

Задание №10

Выбрать правильный ответ.

              We like to hang ….... ft the cafe in the afternoon.

A in В over C out

2. That hat really goes …....your gloves.

A on В with C in

3. They gave ….... kick-boxing because they got bored.

A up В away C back

4. Mr Thomson looked at me and asked me to go …...

A off В on C with

5. Why don"t you use your dictionary to look ….....

A up В after C in

6. He ran ….... milk, so he went to buy some.

A into В out of C to

7. They gave ….... their old toys to the poor children.

A up В on C away

8. We"re really looking ….... our summer holidays this year.

A forward to В to C for

9. He came ….. this chessboard in an antique shop.

A васк В across C into

10. Turn …...... the lights when you leave, please.

A off В on C after

СЛОВООБРАЗОВАНИЕ.

Задание №11

Поставьте слова, данные в скобках в нужную форму.

          Теlevision is a very …......... (effect) advertising medium.

          We must …......(careful) examine this figures.

          The ….......(major) of wealthy people live in suburbs.

          Parachuting is an incredibly exciting form of ….....(entertain).

          The famous singer has ….....(recent) started to lead a lonely life.

          According to the …...(late) news reports, police investigation is

being continued.

7. We were all surprised by his unexpected …......(appear) at the party.

8. Healthy eating is of great ….....(import) to professional athletes.

9. A mobile phone is a …......(use) gadget when you are lost.

10. The discovery of antibiotics cured many …...(harm) diseases.

КОМПЛЕКСНЫЙ ТЕСТ.

Задание №12

Прочитайте текст и вставьте подходящие слова, выбрав один из предложенных вариантов.

A burglar wanted to steal a valuable picture. One night he ___ (1) into

the house and went into the hall. Suddenly a ghost entered the hall. The

robber was so much shocked he could hardly ____(2). ""Hi!- said the ghost.

What a pretty costume. Very life-like!"" At that moment a smiling vampire

came in. In his hand he was holding a glass with some red liquid. The

vampire shouted, ""How nice you ___(3), we are running ___(4) of the drink.

The burglar rushed ___(5) the house. On the gate he saw the following words:

""Like ___(6) up? Our party is just for you!"" It was only a Halloween party.

If he only had known about it! The burglar thought that after ___(7) time

he ___(8) no more.

        A broke В broken C had broken

        A Stay В stand C stop

        A came В have come C are coming

        A away В off C out

        A out of В away from C through

        A clothing В dressing C putting

        A it В then C this

        A steal В will steal C would steal

Задание №13

Прочитайте текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными

буквами в конце строк, чтобы они соответствовали содержанию

Mangoes are a 1)______ fruit that are thousands of TROPIC

years old. They 2)______ in India and southeast Asia ORIGIN

in the 4 th and 5 th centuries. Their name comes from the

Malayan word for the fruit manga. This word was then

translated into 3) _______ and then into English. PORTUGAL

Mangoes are distributed 4)______ around the world WIDE

and they are a very popular fruit.They can be yellow,

green, orange, red and although they are oval 5) ____ , SHAPE

they come in a 6) ______ of sizes. They are eaten as VARY

they are or used for flavour, 7) _______ or colour. FRAGRANT

It is a very 8) _______ fruit with a unique taste. The JUICE

flesh is 9) ______sweet and it has a high water content.

ОТВЕТЫ К ЗАДАНИЯМ.

Задание №1

        flowers 2. babies 3. men 4. teeth 5. ducks

6. children 7. scarves 8. feet 9. stories 10. mice

Задание №2

1 С; 2 B; 3 B; 4 A; 5 A; 6 B; 7 C; 8 B; 9 A; 10 B;

Задание №3

        wears, is wearing

      1. is, has just come

        have been waiting, haven"t received

      2. hasn"t begun. are talking

Задание №4

1. lost 2. had done 3. were lying

4.took, gave 5. were, had passed 6. did you receive

7. was standing, cutting 8. did they rescue

9. saw, was driving 10. gave, had bought

Задание №5

1. am going 2. I"ll go 3.going to rain

4. will feed 5. will 6. am going

7. will 8. will 9. is going 10. will

Задание№6

1 A; 2 B; 3 A; 4 C; 5 C

Задание №7

1. will be posted 2. was introduced 3.be found

4. was won 5. are taught 6. are typed sent

7. will be accepted 8. be handed

9. was expected 10. is translated

Задание №8

1 B; 2A; 3C; 4A; 5 B; 6 B; 7 B; 8 A; 9 B; 10 C

Задание №9

1. lived , would learn 2. were , wouldn"t

3. will give, see 4. will help, don"t understand

5. would buy, had 6. is , will go

7. would do, had 8. did, would be

Задание №10

1 C 2A 3 A 4 B 5 A 6 В 7 C 8A 9В 10 A

Задание №11

1. effective 2. carefully 3. majority 4. entertainment

5. recently 6. latest 7.appearance 8. importance

9. useful 10. harmful

Задание №12

1 A; 2 B; 3 B; 4 C; 5 B; 6 B; 7 C; 8 C

Задание №13

    tropical 2. originate 3. Portuguese 4. widely

    shaped 6. variety 7. fragrance 8.especially 9.especially

Источники информации.

    Virginia Evans. Round-up English grammar practice, Longman ,2001

    Hester Lott. Real English Grammar, Marshal Cavendish,2006

    И.Л. Бим и др. Сборник заданий для проведения экзамена в 9 классе, М., Просвещение,2010